Inimlike väärtuste areng kooli õpilaste juures

Dr. Jaan Suurküla

Üldiselt arvatakse, et kurjus ja halb käitumine on isiksuseomadused. Aju- ja stressiuuringud näitavad aga, et need omadused on kroonilise stressi tulemused. Hiljutise stressiuuringuga leiti, et krooniline stress on tänapäeval väga levinud.

Stress - ebainimlikusse põhjus

Stress aktiveerib aju primitiivseid ellujäämiskeskusi ja summutab kõrgemaid keskusi, mis on seotud aruka, vastutustundliku ja hooliva käitumisega. Kroonilise stressi puhul muutub ajutegevus selliselt, et domineerima hakkavad madalamad keskused. Vaadake pilti all

Kui neid muutusi saaks ravida, siis kaoks negatiivne käitumine.

Puudulik turvatunne - Stressi algpõhjus

Kroonilise stressi põhjuseks on puudulik turvatunne. See tuleneb kogemustest, mis on enamuses saadud lapseeas. Nüüdisaegses elus puudub suuremal osal inimestest hea turvatunne. Psühhoteraapia kogemus näitab, et puudulikku turvatunnet on raske taastada. Tavaliselt nõuab see kümneid aastaid ravi. Vaadake ka "Nõrk turvatunne - Madala stressitaluvuse algpõhjus".

TM taastab turvatunnet - inimsuse põhialust

Uurimus näitab, et turvatunnet on võimalik taastada üllatuslikult lühikese ajaga, kui kasutatakse iidset veeda meditatsioonitehnikat, mida nimetatakse transtsendentaalseks meditatsiooniks ja mis erineb suuresti teistest tehnikatest. See tekitab unikaalse ülimalt korrapärase (koherentse) ajuseisundi, mille tulemusel aju hakkab tööle harmooniliselt, stabiilselt, tasakaalustatult ja ülimalt integreeritult.

Rohkem kui kaks aastakümmet kogemusi ja uuringuid koolides näitavad, et kui TM-i kasutatakse 10-15 min kaks korda päevas, siis isegi ülimalt probleemsete, vägivaldsete ja rahutute ADHD õpilaste käitumine paraneb, millega kaasneb ajufüsioloogia kiire paranemine. Lapsed muutuvad kaastundlikeks, sõbralikeks, positiivseteks, hoolitsevateks ja distsiplineerituteks, ilma et selleks oleks vaja õpetajatepoolset eritähelepanu või juhatust.

See teeb TM-i praktiliseks ja lihtsaks meetodiks, et spontaanselt arendada isegi kõige häiritumates õpilastes armastavat humaansustunnet. Aastakümnetepikkune kogemus näitab, et positiivse ja kohase ning koostööle suunatud käitumise saavutamiseks ei ole vaja rakendada spetsiaalseid reegleid, vaid see areneb spontaanselt koos kasvava enesekehtestamisega. Teaduslikud uurimistööd on kinnitanud seda arengut TM-i läbi. (Pilt Maharishi koolist.)

Armastus, mitte reeglid, on eetika põhialus

See kinnitab meie, TM-i kogemusel põhinevat, seisukohta et eetika tegelikuks aluseks on armastusel põhinev kaastunne. Meie nägemusel ei saa kõrgtasemelist eetilist käitumist arendada reeglite õppimise kaudu. Seda saab arendada ainult südame, tõeliku kaasstunde arengu kaudu. Eetilise käitumise kõrgeima tasandi aluseks on armastav suhtumine teistesse, kogu maailma.

Selles väikses lõigus USA Oregoni riigi vanglast, räägib Oregoni vanglate tervishoiu peadirektor, et TM arendab kaastunnet isegi kuritegijate seas, kes tavalikult on raskesti parandatavad.

(Terve video siin)

See on arvatav põhjus millepärast mitmed uuringud TM-i efektide kohta kuritegijate rehabiliteerimise puhul on leidnud, et TM vähendab retsivismust suurel määral, isegi kõige raskemate kuritegijate seas.

Ainuke nõue eetika arendamiseks Maharishi koolides

Ainsaks nõudeks Maharishi koolides on et kaks korda päevas praktiseerivad õpilased ja õpetajad TM-i, ja edasijõudnud ka TM-Sidhi programmi. Kogemus ja uurimine kinnitab, et see piisab kõrgeetilise arengu saavutamiseks.


Vaadake ka: Kooliõpilaste areng


Täiendav info


Sisukord



Sisukord

Lühikokkuvõtte
Kuidas töötab TM?
Vastupanu stressile
Parem tervis
TM praktilises elus
TM-i turvalisus
TM mujal maailmas
Teaduslik uurimine
Tavalised küsimused
Uudiseid ja noppeid
Kus õppida?
Kodulehekülg

Huviavaldus